FAQ

FAQ

Sila semak Video Tutorial kami
01. Apakah itu myGuru?
What is myGuru?

myGuru merupakan platform pembelajaran digital secara interaktif yang merangkumi bahan pembelajaran dan bank soalan khas untuk pelajar Tahun 1 hingga Tingkatan 5. Setiap topik pembelajaran juga dibina selaras dengan sukatan pelajaran terkini iaitu KSSR Semakan dan KSSM yang dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia.

myGuru is an interactive digital learning platform that includes learning modules and question banks for Year 1 to Form 5 students. The curriculum in myGuru is in line with the latest KSSR and KSSM syllabus provided by the Malaysian Ministry of Education.

02. Saya tertarik dengan myGuru. Saya berminat untuk mendaftarkan anak saya. Apa yang perlu saya buat?
I love myGuru. I am interested in registering my child. What should I do?

Klik pada butang "Beli Sekarang" di laman utama bagi melihat paparan senarai harga langganan dan pakej yang ditawarkan. Pilih pakej dan lakukan pembayaran. Anda akan menerima e-mel pengesahan menerusi e-mel yang didaftarkan bagi tujuan pendaftaran akaun anak anda.

On the home page, click on the "Buy Now" button and the system will go to the Price List page, where you can select the package and subject and pay the amount. Once you have made the payment, you will receive an email with details to register your child's account.

03. Bilakah langganan saya akan tamat?
When will my subscription expire?

Langganan bahan pembelajaran myGuru tertakluk kepada pakej yang dilanggan. Tempoh akses langganan dinyatakan pada setiap pakej yang ditawarkan (3 bulan, 6 bulan atau 12 bulan).

Subscriptions to myGuru online learning materials depends on the packages you purchased (e.g. 3 months, 6 months or 12 months).

04. Bolehkah saya memantau kemajuan atau aktiviti yang telah dilakukan oleh anak dalam portal myGuru ini?
Where can I monitor the progress of my child's learning performance and how far they have completed any module?

Ya! Anda boleh menyemak serta memantau kemajuan anak anda menerusi sistem pemantauan yang disediakan dalam akaun ibu bapa.

You can check the progress of your child's learning performance through the Parent account dashboard.

05. Apakah browser yang disarankan untuk melayari laman sesawang myGuru?
What is the minimum browser capacity required to use myGuru?

myGuru boleh dilayari menggunakan browser Google Chrome dan Mozilla Firefox versi terbaharu.

myGuru cannot be accessed with older versions of Internet Explorer, Google Chrome and Mozilla Firefox. We recommend using Google Chrome and Mozilla Firefox with the latest version.

06. Apakah peranti yang sesuai untuk mengakses myGuru?
What devices are suitable for using myGuru?

Produk myGuru boleh diakses menggunakan pelbagai peranti seperti komputer, telefon pintar, tablet atau komputer riba. Produk pembelajaran myGuru juga hanya menggunakan data Internet yang minima iaitu 10mbps.

myGuru products can be accessed using various devices such as computers, smartphones, tablets or laptops. The myGuru learning product only uses the minimum Internet data of 10mbps.

07. Apakah pedagogi/kaedah pembelajaran yang diguna pakai?
What is the pedagogy/learning method used?

myGuru ialah kaedah pembelajaran secara dalam talian yang disampaikan secara komprehensif menerusi empat komponen utama iaitu;

VIDEO – Konsep pembelajaran disampaikan menerusi paparan animasi menarik dengan aplikasi kehidupan sebenar bagi memudahkan pemahaman.

NOTA – Konsep dijelaskan melalui peta i-Think dan gambar rajah yang memberi penekanan kepada kata kunci serta disokong dengan grafik yang menarik.

PRAKTIS – Latihan disediakan dalam bentuk interaktif yang menarik dan mengujakan bagi mencabar pemahaman serta dilengkapi penjelasan jawapan serta-merta.

KUIZ – Kuiz dalam bentuk permainan mini yang membolehkan soalan-soalan dijawab berdasarkan tahap kesukaran berbeza bagi membantu penguasaan subjek.

Bank Soalan - Koleksi soalan mirip peperiksaan yang selaras dengan format terkini. Terdapat soalan formatif, pengayaan dan soalan peperiksaan mengikut penggal. Setiap soalan dilengkapi jawapan dan penjelasan lengkap serta panduan untuk skor dalam peperiksaan.

myGuru is an interactive online learning material which consists of four main parts:

VIDEO - Concepts are explained using real life situations through visually appealing animations between 2 - 5 minutes.

NOTES - Concepts are explained through mind maps, text and visually appealing graphic displays.

TRY - Interactive activity and practices that improves student understanding of a concept with immediate feedback.

PLAY - Quiz in the form of a mini game that allows students to answer questions with different levels of difficulty to help students master a concept better.

Question Bank - A collection of test and exam question papers according to the latest format for all topics from Year 1 to Form 5. Each question comes with a complete step-by-step solution and is accompanied by an answer guide and exam tips.

08. Siapakah yang membangunkan kandungan myGuru?
Who developed myGuru content?

Modul pembelajaran (myLessons) dan bank soalan (myQuestions) myGuru dibangunkan oleh guru-guru pakar termasuk guru-guru cemerlang yang mempunyai pengalaman mengajar yang luas mengikut sukatan pelajaran terkini. Bahan pembelajaran dan bank soalan juga dinilai oleh barisan guru penasihat yang berpengalaman luas.

Our learning modules (myLESSONS) and question bank (myQUESTIONS) have been developed by expert teachers including Excellent Teachers who have extensive teaching experience according to the curriculum provided by the Malaysian Ministry of Education.

09. Saya terlupa kata laluan saya. Apa yang harus saya lakukan?
I forgot my password. What should I do?

Log masuk dan klik pada link ‘Lupa Kata Laluan’. Isikan e-mel yang anda daftarkan sewaktu membuat langganan dan pautan untuk menetapkan semula kata laluan akan dihantar ke e-mel tersebut. Tetapkan kata laluan baharu dan log masuk semula menggunakan kata laluan tersebut.

Visit the login page and press the 'Forgot password' link. You will be asked to enter your Username (your registered email address). A link to create a new password will be sent to your email address. Once a new password is created, you can log in with the new password.

10. Anak saya terlupa kata laluannya. Apa yang harus saya lakukan?
My child forgot his password. What should I do?

Log masuk menggunakan Nama Pengguna dan Kata Laluan akaun ibu bapa. Klik pada ‘Butiran Akaun/Account Details’ dan klik pada akaun anak anda. Tetapkan semula kata laluan dan klik simpan. Log keluar dari akaun ibu bapa dan log masuk semula menggunakan nama pengguna serta kata laluan baharu akaun anak.

Log in to your parent account. Select Account Details on the dashboard. Select the username of the child whose password needs to be changed. Enter a new password and click Save. To log in with a new password, log out of the parent account and log back in with the child's username and new password.

11. Saya tidak boleh mengakses myLessons dan myQuestions myGuru sedangkan saya telah membuat pembayaran. Apakah puncanya?
I can't access myLessons and myQuestions even though I have made a payment. What should I do?

Pastikan anda tidak menggunakan nama pengguna dan kata laluan akaun ibu bapa untuk mengakses myLessons dan myQuestions myGuru. Akaun ibu bapa berfungsi untuk melihat laporan kemajuan atau membeli pakej langganan yang baharu. Gunakan nama pengguna dan kata laluan akaun anak untuk mengakses bahan pembelajaran yang disediakan.

If you have signed up for a paid account, please check whether you are logged in to a parent account or a child account. You must log in to your child's account to view learning modules (myLESSONS) and myQUESTIONS. If you are logged in to a parent account, you will not be able to access the learning modules. Parent accounts are only used to view child progress reports and to purchase additional products.

12. Apakah kaedah bayaran yang disediakan?
What payment methods are available?

Pembayaran boleh dibuat melalui kad debit, kad kredit, PayPal, atau perbankan dalam talian.

Payment can be made via debit card, credit card, PayPal, or online banking.

13. Adakah terdapat sebarang promosi?
Are there any promotions I can avail?

Ya, kami mengadakan promosi dari semasa ke semasa. Sebarang promosi akan dipaparkan di www.myguru.com.my dan platform media sosial myGuru. Ikuti semua platform media sosial kami untuk mendapatkan info terkini berkenaan promosi kami. Anda juga boleh menghubungi kami sekiranya ada sebarang pertanyaan berkenaan pakej promosi ini.

Yes, we hold promotions from time to time. Latest promotions will be displayed on our official website and social media platforms. You can also contact us and we are ready to help you.

14. Siapakah yang boleh saya hubungi sekiranya saya memerlukan bantuan atau berlaku sebarang masalah teknikal sewaktu menggunakan myGuru?
Who can I contact if I have a technical problem or if I need help with the product?

Klik pada ikon Whatsapp yang kami sediakan di bahagian bawah paparan laman utama myGuru sekiranya anda memerlukan bantuan berkenaan promosi atau langganan. Sekiranya anda ingin mengajukan soalan berkenaan bahan pembelajaran, klik pada pautan ‘Ask a Question’ di bahagian bawah paparan dashboard pembelajaran. Sekiranya perlu, anda juga boleh e-melkan kepada kami di sales@learningport.com.my.

You can click on the Whatsapp icon provided at the bottom of our homepage or you can use our chat application (chat) provided on our homepage at the link https://myGuru.com.my. You can also contact us via email: sales@learningport.com.my